Öne Çıkan Yazı

Metar Okuma

 Metar Okuma



Metar okuma havacılık ile ilgilenenler için çok önemli bir konudur. Bu yazıda Metar Nedir, Metar Nasıl Okunur, Kısaltmalar, Metar Örnekleri konularında bilgi sahibi olacaksınız. Söze Metar nedir ondan başlamak istiyorum.

Metar Nedir?

Metar (Meteorological Aerodrome Report), 30 dakikada bir güncellenen hava durumu raporudur. 
Bir pilot uçuşa çıkmadan Metar'ı kontrol etmek durumundanır.
Metar anlık hava durumu bilgisi verirken Taf (Terminal Aerodrome Forecast) daha uzun süreli bilgi verir ve varılacak meydan için de Taf kontrol edilmelidir. Kontrol etmesi gereken diğer dökümanlardan bu yazıda bahsetmeyeceğim.

Metar bilgisine ulaşmak için benim tercih ettiğim site bu.

Metar Nasıl Okunur?

Aşağıda bilgileri verilen Metar örneğini inceleyelim. 
En başta Metar yazdığını göreceksiniz. Bu raporun adıdır.
Sonrasında Metar'ın hangi meydan için yayımlandığını görüyoruz. 
Ardından tarih bilgisi geliyor. Burası biraz kafa karıştırabilir çünkü Gün-Saat-Dakika şeklinde verilir. Yani yukarıdaki örnek için ayın 31'i saat 12:50 ZULU'ya göre verilmiş. Söylemeye gerek bile yok, havacılıkta tüm saatler ZULU saatine göredir.
Daha sonra yönü ve hızı belirtilen rüzgar bilgisi gelir.
Görüş bilgisi verilmiş. Görüş 10 kilometreden fazlaysa 9999 olarak gösterilir. Azsa kaç metreyse o yazılır.
Bulut alt tabanı gökyüzünün ne kadarını kapladığı ve kaç ft'te başladığı bilgisini içerir. Yukarıdaki örnekte 4400 ft'te FEW bulut varmış. Bulut bilgisi kapladığı alana göre 5 şekilde yazılabilir. SKC (0/8), FEW(1-2/8), SCT(3-4/8), BKN(5-6-7/8), OVC(8/8). 
Daha sonra sıcaklık ve dew point bilgisi gelir. Dew point havanın maksimum nem miktarını taşıyabileceği en son sıcaklıktır. Daha sonrasında yoğuşma başlayacak ve sis görülecektir. Yani temperature ve dew point birbirine ne kadar uzaksa o kadar iyi. 
Sonrasında verilen QNH değeri irtifanın hesaplanması için gerekli bir basınç bilgisidir.

Normal Metar bilgisi QNH ile sona erer fakat ek bilgilerin gelmesi de gayet olasıdır.
Şimdi ise Metar içinde yer alacak kısaltmalardan bahsedelim.

Kısaltmalar.

Yukarıdaki örnekte yer almasa da bundan sonraki kısımda da görebileceğiniz gibi Metar içinde kısaltmalar kullanılır.

Hava hadiseleri;


WMO'ya göre bulut tipleri numaraları;



Bulut Tipleri ve kısaltmaları;


Bu tamamen ezber olduğu için üstünde çok durmayacağım. Örnek Metar okumalarıyla devam edelim.

Metar Örnekleri.


İlk olarak Çorlu meydanına ait Metar'la başlayalım. En son yayımlanmış bilgiyi daha rahat görünebilmesi için aşağıya kopyalıyorum.

 
LTBU 312020Z 18009KT 9999 FEW045 SCT100 12/09 Q1012 RMK RWY22 18007KT =


Bu Metar şu şekilde okunur; Çorlu meydan için ayın 31'i 20:20 zulu için 180 derceden 9 knot rüzgar vardır. Görüş 10 kilometre ve üzeridir. 4500 ft'te few, 10.000 ft'te scattered bulut vardır. Sıcaklık 12, dew point 9 dercedir. QNH 1012'dir. (Burada Metar bitmiş fakat pist 22 için 180 derceden 7 knot rüzgar olduğu bilgisi remark olarak düşülmüş.)

Şimdi de Çanakkale meydanı için bir Metar inceleyelim. 

LTBH 311950Z 20013KT 9999 SCT030 BKN100 15/09 Q1012 RMK RWY22 20012KT 4CU030 6AC100 =

Bu Metarda üsttekine çok benzer yalnız sonda bir farklılık oluşmuş. Son kısımda bulut cinsi hakkında da bilgi verilmiş. Bu Metar'ı;
Çanakkale meydan için ayın 31'i 19:50 zulu'da yayımlanan Metar'a göre 200 dereceden 13 knot rüzgar vardır. Görüş 10 kilometre ve üstüdür. 3000 ft'te scattered bulut, 10.000 ft'te Broken bulut vardır. Sıcaklık 15 derce dew point 9 derecedir. QNH 1012'dir. 22 pisti için 200 dereceden 12 knot rüzgar vardır. 3000 ft'te cumulus, 10000 ft'te altocumulus bulut vardır.

LTBJ 010920Z 14013KT 9999 -SHRA FEW015CB SCT030 BKN090 13/11 Q1018 R34/2///95 R16/2///95 TEMPO 5000 TSRA RMK RWY16 13012KT =

Adnan menderes meydan için olan bu Metar biraz daha karmaşık görünebilir. Baştan başlayarak sadece üsttekilerden farklı olan kısımları inceleyelim. 

Meydan ismi, zaman, rüzgar ve görüşü okumayı öğrendik. Buradan sonra gelen -SHRA ifadesi bizim için yeni. - light, SH showers, RA rain anlamında kısaltmalardır. Yani bütün bu grup light showers of rain olarak okunur. Bunun haricinde bulut alt tabanı kısmında görülen CB cumulonimbus bulutunun kısaltmasıdır. Diğer bulut bilgilerini, sıcaklık bilgisini ve QNH bilgisini öğrendik. Buradaki pist durumu bilgisini ben de yeni öğrendim. Pist 34 ve 16 için 2 numara pistin ıslak olduğunu, 95 numara da fren yapma durumunun iyi olduğunu belli ediyormuş. Buradan sonra gelen TEMPO geçici bilgileri temsil eder. Yani görüş geçici olarak 5000 metreye düşecek, TS thunderstorms RA rain olduğundan fırtınalı yağmur gözlenecekmiş. Ayrıca remark kısmında verilen bilgiye göre 16 numaralı pistte 130 derceden 12 knot rüzgar bekleniyormuş.

Bu yazıyı yazarken kendi bilgilerimin yanı sıra ders dökümanlarımı ve bu makaleyi kullandım. Sorularımı cevaplayarak yazıya katkı sağlayan Bahadır Tanyolaç Hocam'a ayrıca teşekkürlerimi gönderiyorum.
Bunlara ek sorunuz veya yanlış bulduğunuz yerler olursa yorumlardan bana ulaşabilirsiniz. Ayrıca yeni yazı fikirlerinizi de bekliyorum.
Sağlıklı günler dilerim,
Kıvırcık Pilot.

Yorumlar