Öne Çıkan Yazı

İşe Giriş Serüvenim

 İşe Giriş Serüvenim

 Değerli dostlarım, her yolun bir başı olduğu gibi inişleri çıkışları, virajları-engelleri, bazen buz üzerinde kayarcasına hızlı akan bazen geçmek bilmeyen zamanları var.

            Ve bir de sonu var.                   

Üniversite ve bölüm tercihim benim bir serüvenimin başlangıcıydı. Seçtiğim bölümü okumak, yoldu. Virajları da vardı engelleri de. Bazıları herkesin yaşadığı engellerdi bazıları benim fiziksel ya da psikolojik olarak öznel olarak yaşadığım şeylerdi. Size her hangi bir şeyi fazla güzelleyen, hiçbir kötü yandan bahsetmeyen, bahsetse bile bunların onu zorlamadığını söyleyen kimseye inanmamanızı tavsiye ediyorum. Bazısı biraz daha az bazısı biraz daha fazla, herkesin bu hayatı tecrübesi farklı fakat bir yol zorsa bu herkese zor. Bunu unutmayın olur mu? ❤️

Üstteki nacizane yorumu neden yaptım? Bazı insanların yanındaki kişileri aşağı çekmekten zevk aldığını gördüm çünkü. Zorlanan insanları, bunun anormal olduğuna ikna eden insanlar gördüm. Yorulmak doğaldır, bırakmak istemek doğaldır, serüvenden geri dönmeyi istemek doğaldır arkadaşlarım. Normal insan duygusudur pes etmeyi istemek ve comfort zone'undan ayrılmamak. Peki insan ne zaman gelişir? 

İnsan kendisini kendi isteğiyle sınırlarından dışarı çıkarttığında gelişir.

İnsan pes etmemeyi istediğinde gelişir.

Özyeğin Üniversitesi'nden 2022 yılı temmuz ayında mezun oldum. Size serüvenimin hepsini olmasa da bir kısmını bu blog aracılığıyla aktardım. Yeni bilgiler öğrendikçe burada size anlattım, kendi bilgimi de pekiştirmeye çalıştım. Bu serüven bu şekilde bitti geriye dönük olarak daha fazla konuşmayayım.

Haliyle mezun olan her genç gibi istihdam sağlayan şirketleri araştırdım, siz de biliyorsunuz ki pek bir seçenek bulunmuyor zaten. Şu an aklınıza gelen birinci veya ikinci şirketler ile mülakat sürecime başladım.
Mülakat süreci dört aşamalı şekilde gerçekleşti. Öncelikle sözlü mülakat, daha sonra simülatör mülakatı, ingilizce sınavı ve son olarak psikomotor testini de geçerek mülakat sürecimi tamamladım. 

Yine söylenen kandırmacalardan bir tanesi pilotların işsiz kalmadığı hatta ve hatta iş garantili bir meslek olduğu bu sayede ödenen paraların yüzde yüz karşılık bulduğudur. Bu mülakat sürecinden anlayacağınız üzere bu doğru değil. Hatta psikomotor sınavındaki bir modülden elenerek işe birinci seferde girememiş olmam da kanıtıdır.

Sözlü Mülakat

Sözlü mülakat aşamasında kaptan pilotlar -ki bunlar eğitim müdürlüğünde görev alan kaptanlar oluyor genelde- ve insan kaynaklarından bir ekip sizinle görüşüyor. Bu görüşmenin en temel amacı sizi tanımak, vizyonunuz ve karakteriniz hakkında fikir sahibi olmak. Açıkçası sorulan sorular çok zorlayıcı olabilse de bu aşamada bir soruyu bilemediği için alınmayan bir tanıdığım olmadı. Süre olarak yaklaşık 15 dakika İK, 15 dakika kaptanlar olarak düşünürseniz 30 dakika ile 45 dakika arasında bir süresi oluyor.

Simülatör Mülakatı

Simülatör mülakatı şirketin kendi bünyesindeki bir simülatörde kendi eğitmen kaptanlarıyla yapılıyor. Ben şuan uçtuğum tipten bağımsız olarak B737 simülatöründe girdim bu aşamaya. Bazı arkadaşlarım A320 bazıları IPT denilen bilgisayar benzeri simülatörlerde girdiler. Bu, çalışacağınız tipten bağımsız, airmanship denilen havacı kişiliğiniz ve uçuş okulundaki bilgilerinizi gördükleri bir aşama oluyor genelde. Şunu unutmayın ki kimse ilk kez gördüğü bir uçağı hatasız uçuramaz. Bu uçak tipinde bilmediğiniz şeyler olması normal. Bu aşamada asıl dikkat etmeniz gereken şey airmanship özelliklerinizi doğru şekilde göstermek, gerekirse yardım istemek ve elinizden ne geliyorsa onu yapmak. Bu aşamada çalışılacak konular mail ile iletiliyor. Tavsiyem öncesinde bir arkadaşınızla simülatör kiralamanız ve bu senaryoları birkaç kez çalışmanız. Bu sayede uçağı ilk kez görmenin getireceği startle effect'i yenebilirsiniz.

İngilizce Sınavı

Bazı şirketler öncesinde alınan TOEFL, IELTS gibi sınavları belli bir puanın üzerinde olması durumunda kabul edebiliyor. Fakat benim mülakat sürecimde şirketim bunu kabul etmiyordu, hoş, ben de bu sınavlara girmemiştim zaten. Şirketten bağımsız fakat şirket için bu sınavı gerçekleştiren bir sınav merkezinde birkaç aşamadan (speaking, listening, writing, reading gibi) oluşan bilgisayar sistemli bir ingilizce sınavına girdim. Açıkçası bu sınav zaman odaklı olduğu için birkaç soruyu yetiştirememiştim. Puanınızı da söylemiyorlar o yüzden kaç aldığımı da bilmiyorum ama süreçte sorun olmamıştı o yüzden yetiştirebildiğim kısmı geçmeme yeterli olmuş anlaşılan 😅

Psikomotor Sınavı (PESTA)

Bu açık ara en eleyici olan mülakat. Açıkçası baya keyifli bir şey çünkü bildiğin oyun oynuyorsunuz. Ama yanlış anlaşılmasın dikkat ve beceri ölçen ve toplam üç saat süren bir oyunu -modüllerden oluşan oyunları- oynamak hiç keyifli gelmemişti o ara. Bu sınavın içeriğini buradan bulabilirsiniz fotoğraflı bir şekilde var. 

Sözün Özü

Bu yol sizin yolunuz, engeller sizin engelleriniz. Hayatınızı istediğiniz şekle sokmak için verdiğiniz mücadele sizin. Yolun sonunu düşünerek geçtiğiniz yolu kendinize işkenceye çevirmeyin. Unutmayın ki yol sadece sonundan ibaret değildir.

Bolca sevgilerle, yakından tekrar görüşmek üzere,
Kıvırcık Pilot.

Yorumlar