Öne Çıkan Yazı

Uçuş Planı Nasıl Doldurulur?


Uçuş Planı Nasıl Doldurulur?

 Merhaba arkadaşlar!

Bugün sizlere her uçuşumuzdan önce gönderdiğimiz uçuş planlarımızdan bahsedeceğim. Bu uçuş planları bizim nereye ne zaman gideceğimizi, nereden gideceğimizi, hangi uçakla gideceğimizi ve diğer bilgileri içerir. Bu planlar DHMİ (devlet hava meydanları işletmesi)'ne gönderiliyor ve böylece uçuşlar daha güvenli ve planlı gerçekleştirilmiş oluyor. 

Hatta size bir anımı anlatayım bu konuda. Çanakkale'ye olan cross country uçuşumda dönüş planıma Çanakkale'den Hezarfen'e gireceğime Çanakkale'den Çanakkale'ye girmişim. Dalgınlık işte. Kule beni kalkıştan sonra uyardı ve tekrar plan göndermek zorunda kaldım. 

Dolayısıyla doğru planı göndermek bayağı önemli. Şimdi yazının devamında nasıl plan doldurulur onu anlatacağım.


Uçuş Planı Nasıl Doldurulur?

Ais.dhmi.gov.tr'ye kayıt olmanız gerekiyor. 


En baştaki kısma planın gönderileceği meydanı yazıyoruz. Hezarfen'den kalkarken İstanbul'a, Çorlu'dan kalkarken Çorlu'ya, Çanakkale'den kalkarken Çanakkale'ye... Yani nereden kalkıyorsanız o meydana.

Uçuş planınızı kalkış meydanınıza göndermezseniz reject edilir.


Bu kısma ise uçağınızın ismini yazıyorsunuz. Örneğin TCAYS, TCAYC...

   

Bu kısma ise VFR mı IFR mı uçacaksınız onu giriyorsunuz. V, VFR anlamına gelir. 

Ve yanında ki kısıma eğitim uçuşu için X giriyorsunuz. (Farklı amaçla uçuyorsanız onu girin tabi ki :D) X seçtiğinizde önünüze gelecek sayfada eğer seyrüsefer uçacaksanız 'seyrüsefer eğitim uçuşu' seçeneğini seçiyorsunuz ve en alttaki değil onun üstündeki add remarks tuşuna basıyorsunuz.

 Eğer Ayjet öğrencisi iseniz FAMS üzerinden doldurulan planlar eğitim sahası ve meydan turu için yeterlidir. Eğer Ayjet öğrencisi değil iseniz bu planda yer alan CTR'da eğitim uçuşu veya TMA'da eğitim uçuşu veya eğitim sahasında uçuşu seçeneklerini seçebilirsiniz. Eğer yalnızsanız ayrıca öğrenci yalnız uçuşunu da seçmeniz gerekir. 


Number kısmı kol uçuşu için. eğer birden fazla uçak yan yana uçacaksanız buraya onu giriyorsunuz. Yani bir eğitim uçuşu için burası boş bırakılabilir. 



Bu kısma uçağın tipi yazılıyor. Diamond da20 için DV20 olacak.


Burası da uçağınızın hangi kategoriye girdiğini yazdığımız kısım. Maximum take-off mass'ı 7.000 kg'a kadar olan hava araçları Light (L) kategoriye girer. Bir eğitim uçağı için bunu seçmelisiniz. Medium (M) için 7.000 kg-136.000 kg arası, Heavy (H) için 136.000 kg'dan fazla olması gerekir. Eğitim uçağı için muhtemelen 'L' uygun olacaktır.

Equipment and capabilities kısmında çok ayrıntı olduğu için yine sadece benim uçtuğum tip için geçerli olanı yazıp geçiyorum. A kısmına S, B kısmına C yazıyoruz.


Departure kalkış meydanı demektir. Kalkacağınız meydanı girin.


Time kısmına off-block saatinizi yazın.

Cruising speed kısmına başına 0 ekleyerek knot cinsinden hesapladığınız TAS'ı girin. Örneğin 0100 N.

Level kısmına biz VFR uçtuğumuz için VFR giriyoruz. 



Alttaki kocaman route kısmına koordinat cinsinden waypointleri girmelisiniz. Yazıyla bir şey yazmayın. Sadece kalkıştan sonra ilk gideceğiniz waypointe 'DCT' yazabilirsiniz. Mesela DCT CEK.


Destination bölümü gideceğiniz meydan içindir.

Total EET havada toplam kalacağınız zamanı temsil eder.

Bu kısımda iki farklı alternate görüyorsunuz. Bir sorun olduğunda divert edeceğiniz meydanı temsil eder. Buraya bir meydan girseniz de planınız onaylanır. Yalnız o meydanda hava şartlarında bir kötüleşme olur veya bilmediğiniz bir NOTAM yayımlanır ve o meydan kapanırsa (bir şekilde) planınız iptal olur. Buraya iki meydan girmeniz her zaman yararınızadır. Hezarfen meydanı için önce Çorlu daha sonra Çanakkale girilebilir.

Altta DOF (day of flight) kısmına tarih yazılır. Zaten otomatik takvim çıkıyor ama sıralaması yıl-ay-gün şeklindedir. 


Sıradaki register, departure, destination, alternate kısmı aynı şekilde doldurulur. Bu alan eğer ineceğiniz alan belli değilse koordinatlarını girmek içindir.


Remark kısmını biz nasıl dolduruyoruz onu söyleyeyim. Yukarıda X seçtiğimizde zaten remarkın bir bölümü otomatik doluyor. OPR AYJET yazıp telefon numarasını, daha sonra da İRTİBAT yazıp kendi telefon numaramızı giriyoruz.


Alt kısımları Endurance kısmına kadar boş bırakıyorum ben. Endurance uçağın havada kaç saat kalabileceğidir. Diamond 20 için bu 4 saat. 

Persons on board kısmına uçakta kaç kişiyseniz onu yazıyorsunuz. Hocanızla uçuyorsanız 2
, yalnız uçuyorsanız 1...



Kalan bilgiler uçak tipine göre değişiyor, ben dv20 için hızlıca yazayım; Emergency radio için UHF yok. VHF, ELT var.

Survival equipment yok, dolayısıyla S harfine tıklayıp hepsini kapatın. Can yelekleri kısmında light yok. fluores var. UHF, VHF yok.

D harfine tıklayıp kapatın, C harfine tıklayıp kapatın.

Aircraft colour yazan yere uçağınızın rengini yazın. Genelde beyaz olurlar. WHITE yazın.

Remarks kısmına başka notunuz yoksa N harfine tıklayıp kapatın.

Pilot in-command kısmına hocanızın ismini yazabilirsiniz. Yalnız uçuyorsanız da kendi isminizi yazın. 

Reserved for additional requirements kısmına isminizi ve numaranızı yazın. NOTAM checked işaretleyin.

Ve bu kadar. Bu yaptığınız planı ister template olarak kaydedip daha sonra kullanabilirsiniz, isterseniz direk gönderebilirsiniz. 

Planınız kısa bir süre içerisinde onaylanacak ve onaylayan kişinin initialını bu şekilde göreceksiniz.

Plan bir şekilde reject edilirse sebebiyle birlikte not düşüyorlar sağolsunlar. O notlara göre düzeltmenizi yapıp tekrar gönderin.

Sorunuz olursa yorumlarda sorabilirsiniz,

Sağlıkla kalın,

Kıvırcık Pilot.


Yorumlar