Öne Çıkan Yazı

Uçaklar nasıl uçar?

       Merhaba sevgili dostlarımmmmm!                                                                                   
                                                         
Şu aralar daha sık yazılar paylaşmaya çalışıyoruz ve dolayısıyla sayfamız büyüyor. Yepyeniii arkadaşlar ekleniyor aramıza. Kiminiz havacılığa gönül vermiş kişiler, kiminiz ise bir pilotun hayatını merak eden ve bloguma rastlamış olan kişilersiniz.

Her nasıl denk geldiyseniz, HOŞ GELDİNİZ!

                                    

Bugünkü yazıda temel aerodinamiğe değineceğiz. Herkesin çokça merak ettiği ama aslında kolay bir cevabının olduğu soru; BU KOSKOCA DEMİR YIĞINI UÇAKLAR NASIL UÇUYOR?

Bu aşağıda gördüğünüz bir kanadın yan profili. Yani bir uçağın yan tarafına geçip kanadına baktığınızda göreceğiniz şekil.
Uçağın bütün yüzeyleri sürtünmeyi en aza indirmeye yönelik tasarlanmıştır. Uçak kanadının bu gördüğünüz şekli de havayı yumuşak bir şekilde ayırıyor. Ayrılan hava da bernoulli prensibi denen bir yolla kuyrukta tekrar birleşiyor.


Bu yukarıda gördüğünüz zamazingonun adı Bernoulli Tüpü. Tüpün içinde havanın basıncı ilk bölgeden ikinciye giderken artıyor, ikinciden üçüncüye giderken azalıyor. Fakat giren havayla çıkan havanın hacmi aynı kalıyor.



Gördüğünüz şekilde gayet anlaşılır resmedilmiş bu olay. 

Gelen hava kanadın üzerindeki kamburdan dolayı üstte sıkışıyor. Alt kısım üst kısma göre daha düz olduğundan oradaki hava daha rahat akıyor. 

Sıkışan hava alttaki rahat havayı yakalayabilmek için hızlanıyor. Dolayısıyla daha hızlı olan havanın basıncı daha düşük oluyor. Alttaki havanın basıncı ise daha yüksek oluyor. 

Hava yüksek basınçtan alçak basınca geçme eğiliminde olduğundan dolayı kanat yukarıya doğru bir lift, yani kaldırma kuvveti oluşturuyor. 

                                                           

Yukarıda gördüğünüz üzere farklı kambur çeşitleri farklı amaçlar için kullanılabilir. Mesela yüksek hız gerektiren jetler için az kamburlu, nispeten daha ince bir kanat daha yararlı olacaktır. Çünkü ne kadar kambur o kadar sürtünme kuvveti, yani yavaşlama demektir. 

Yük taşıması gereken, hıza çok da ihtiyacı olmayan ve daha az yakıtla daha tasarruflu iş yapmak isteyen uçaklar içinse kamburlu bir kanat yapısı uygun olacaktır. Böylece daha az motor gücü kullanarak hava akımını kullanıp havada kalabilirler.


KISACA; UÇAKLAR BASINÇ FARKININ OLUŞTURDUĞU KALDIRMA KUVVETİ SAYESİNDE HAVADA KALIRLAR.


Bugün bu konuya kısaca değinmiş olduk. Lütfen yazıda bir hata, eksik görürseniz iletişim bölümündeki bilgilerden veya yorumlardan ulaşın. 

Eğer yazmamı istediğini, merak ettiğiniz bir konu varsa önerilerinizi de bekliyorum. Kanat tiplerinden bahsettiğimiz yazımızı da buradan okuyabilirsiniz.

Sevgi ve sağlıcakla kalın efenim,
Kıvırcık Pilot.


Yorumlar

  1. Hakikaten merak ettiğim bir konuydu 🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merak ettiklerinizi öğrenmenize yardımcı olduysak ne mutlu bize :) Başka merak ettikleriniz varsa bizlere söylemekten çekinmeyin :)

      Sil
  2. Teşekkürler, ilginç ve bilgilendirici bir yazı. Ben mesleğim gereği diğer bir akışkan olan suyla ilgiliyim. Fakat kanatların çalışma prensibini bilmiyordum. Burada hepimizi şaşırtan konu sıkışan ve dolayısıyla hızlanan havanın basıncındaki azalma! Bernoulli büyük adammış:)
    Bir yerde "Bernoulli ilkesi’yle ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez." diye bir şey okumuştum. Sizce nedeni nedir bunun?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim! Maalesef fizik bilgim havacılık için fizikle sınırlı. Daha fazlası hakkında pek bir bilgim yok :(

      Sil
  3. harika bir blog ve yazı olmuş elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  4. İlginç bir bilgiymiş:) Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. ne kadar ilginç yaa valla saol :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek :) Böyle ilginç konularda yazmaya devam edeceğiz :)

      Sil

Yorum Gönder