Öne Çıkan Yazı

Pilotlar Kule İle Ne Konuşuyor?

Merhaba sevgili dostlarım.


Bugün ilk kez istek yazısı yazıyorum. Geri dönüşleriniz benim için çok değerli. Merak ettiğiniz, öğrenmek istediğiniz veya en azından yazısını yazmamı istediğiniz konuları yorumlarda belirtirseniz sizin fikirlerinizi dinleyeceğimden emin olabilirsinz.

Kule ile telsiz konuşmalarını ifşa ediyorum nihahaha 😁

Pilotlar; kule, yer hizmetleri gibi birimler ile telsiz üzerinden konuşur. Her şeyi haberleşerek yapıyoruz. Kimse kafasına göre iş yapmıyor bizim buralarda.

BU ARADA lütfen benim üç uçuş yapmış bir pilotcuk olduğumu unutmayınız efenim. Öğrenciyim daha ben. Bir şeyi yanlış söylersem abi, ablalarım yorumlarda beni düzeltsinler lütfen. Fakat şimdilik benim bilgilerime kaldınız eheheh.

UÇUŞ ÖNCESİ

Daha çoook önceden, uçağa binmeden uçuş planı dolduruyoruz ve kulemize gönderiyoruz. Bizim gibi bir tur atıp geri dönmüyorsanız farklı yerlere göndermeniz de gerekiyor ama şimdilik bizim üzerimizden konuşalım.

Gönderdiğimiz uçuş planı yerine ulaşmış mı diye kulemizi telefonla taciz ediyoruz ve seviyeli ilişkimiz daha uçağa binmeden çooooook önce başlamış oluyor.

UÇAK İÇİ

Uçağa bindiğimizde yapmamız gereken kontrolleri yapıp kulemizi bu sefer telsizle taciz ediyoruz ve motor çalıştırma izni istiyoruz.

1.
örn.

Pilot; Hazerfen, TC-AYS request start up.

Kule; AYS start up approved.

Tabii buna bir sürü şey ekleyebilirsiniz. Cümleler değişebilir. En sade haliyle yazdım.

Daha sonra telsizi kapatıp yapmamız gereken birkaç kontrolü daha yaptıktan sonra kalkışa hazır olduğumuza karar verirsek bu sefer hareket için izin istiyoruz. Bu hareket aprondan pist başına kadar olan süreyi kapsıyor.

2.
örn;

Pilot; Hazerfen, AYS request taxi. (Kule adınızı bir kere kısalttıysa artık siz de kısaltabilirsiniz. Şey gibi bir şey bu, kankitella.)

Kule; Clear taxi to holding point Delta for Runway 23 via taxiways Foxtrot and Echo, QNH 1013, training area number 2, AYS. (Burada da diyor ki, tamam git ama nasıl git biliyon mu? Camiye arkanı dön, bakkalı sağ koluna al dümmmdüz git.)

Pilot; read back. (Tamam bak bakalım doğru anlamış mıyım? Camiyi arkama bakkalı sağa aldım dimi?)

Daha sonra biz pistin hemen dönüşünde bir çizgi var holding point deniyor adına Türkçesi de durak. Oraya gelene kadar yaklaşık beş dakika konuşmuyoruz. Son bir kontroller var orada onları da yaptıktan sonra şükür Allah'ım kalkacağız artık.

Hala çizginin arkasındayken beş dakika aramadığımız için küsmüş olan ex sevgilimiz, kulemizi kalkış izni için arıyoruz.

3.
örn;

Pilot; Hazerfen, AYS ready for departure. (Tülay seni çok seviyorum nolur geri dön)

Kule; Clear to line up and take off runway two three.

ya da
           ''       ''    line up and wait       ''      ''      ''
ya da
           ''      ''     take off       ''      ''      ''       ''                              (Bilmiyorum kafam karışık, ola da bilir olmaya da bilir.)

Cevaplarından birini veriyor. 

Pilot; read back. (piki)

EĞER kalkışa izin verildiyse piste giriyoruz ve kalkıyoruz. Bundan sonra herhangi bir durum olmadıkça eğitim sahasına gidene kadar konuşmuyoruz. Eğitim sahasına girerken ise;

4.
örn.
Pilot; Hazerfen, AYS entering training area number 2.

Eğitim sahalarını telif hakkı yemem pahasına buraya yapıştırıyorum. AYJET nolur bana dava açma, tenks.

sağ alttaki küçük çizmeye benzeyen şeyin ortasındaki boşluk pist. Ekranın orta alt kısmında iki yazan dörtgen ise 2 numaralı eğitim sahası.

Evet, diyelim ki sessiz sakin bir şekilde eğitim sahamızda yavaş uçuşlaaar, stall çalışmalarıııı, dönüşleeeer bilmem neler falan filanlar yaptık artık döneceğiz. Yine kulemizi arıyoruz ben çıkıyorum haberin olsun diyoruz.

5.
örn;
Pilot; Hazerfen, AYS leaving training area number 2. Request joining instructions. (Hayatım çıktım geliyorum eksik var mı?)

Kule; AYS runway in use two three, QNH 1004, Report mid downwind. (Yoğurt, yumurta, süt bir de işte çayın yanına bir şeyler alırsın.)

Pilot; read back. (piki)

Bundan sonra trafik patternine girene kadar yine konuşmuyoruz. Yukarıda okuduğumuz yönlendirmelere göre downwindin ortasında yine aramamız gerekiyor. Daha iyi anlamanız için trafik patternini de buraya yapıştırıyorum. (AYJET öğrencilerini sever, dimi AYJET'ciğimmm)

Okuduğunuz kadar. Paintten çizsem daha kötü olacaktı. Downwind piste paralel uzun olan çizgi. 
Daha bacağınn üstündeyken girmeden önce kulemizle konuşuyoruz ki altımızda, yanımızda uçak varsa haber etsinler. 

6.
örn.
Pilot; Hazerfen, AYS Mid Downwind at 1500 feet.

Kule onay verirse alçalmaya başlıyoruz.

Base'e geldiğimizde kulemizi yine bilgilendiriyoruz.

7.
örn.
Pilot; AYS on base.

Final'e döndüğümüzde kulemizi yine bilgilendiriyoruz.

8.
örn.
Pilot; AYS on final, full stop. (inip duracağım, tekrar kalkmayacağım anlamında.)

Son olarak indikten sonra kulemizi pistin artık boş ve iniş kalkışa müsait olduğunu belirtmek için;

9.
örn.
Pilot; Hazerfen, runway vacated AYS. 

Eveeet arkadaşlar. Bu da özetiyle pilot ve kule konuşmalarıydı. Bir dahaki yazım için önerileriniz varsa lütfen benimle paylaşın.

Karantina döneminde canınız sıkılıyorsa sizi nasıl zaman geçirebileceğinizi anlattığım online eğitimle pilot olmak yazıma alabilirim.

Yoook ben uçuşa meraklıyım derseniz ilk uçuşumu anlattığım bu yazıma veya AYJET'te geçirdiğim bir haftayı anlattığım bu yazıma bakabilirsiniz.

Sevgi ve sağlıkla kalın,
Kıvırcık Pilot.


Yorumlar

  1. Yazıların çevirileri harikaydı 😁Yazılarınızı severek okuyorum hic bilmedim bir dünya🌼
    Ben kendim için değil ama kardeşim için merak ediyorum.lise döneminde nasıl bir çalışma süreciniz oldu.ilk başladığınızda nelerde zorlandınız.bu konuda yazmanız beni çok mutlu edecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaaa çok mutlu oldum bu güzel yorumunuzu görünceee :D Tabii yazarım ama çok da hatırlamıyorum ya 3 sene geçti üzerinden...

      Sil
  2. Bu işlere benimde ilgim var fakat pahalı bir iş. 2 ay oluyor bir havacılık şirletinin simülatöründe uçuşa katıldım simülatör kullandım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ah bir de bana sorun o pahalı işi... Ailemin iliğini kemiğini kuruttum vallahi...

      Sil
  3. ne güzeeel çok iyiydi buuuu, bi de şifreler oluyo galibaa de miii, pamuk ege gibii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay bilmem ki... Belki askeri uçuşlarda kullanılıyordur?

      Sil
  4. abd de hava harp okulunun girişinde "aim high" yazıyoooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet hedefinizi yüksek tutun manasında diyorlar o cümleyi. Bizim ülkemizde ise temel değerlerimiz yazıyor girişte. "doğruluk, mertlik, şeref"

      Sil
  5. Bunu hep merak etmişimdir öğrendim artik sağol

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek :) Hep merak ettiklerinizden bize sorabilirsin onlar için de yazı yazarız :)

      Sil
  6. Çok doğru dediniz, Günümüzde iletişim bozuk olunca en yakınınla bile ters düşebiliyorsun en basit örnekle

    YanıtlaSil

Yorum Gönder